تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تاریخچه و انواع اسباب بازی ها را بشناسید


 

بنجامین فرانکلین در هفت‌سالگی اشتباهی مرتکب شد که در هفتادسالگی هم از یادش نرفت.

پسرک هفت‌ساله‌ای بود که سخت عاشق یک سوت اسباب بازی شده بود. اشتیاق او برای خرید سوت به‌قدری زیاد بود که یک‌راست به مغازه اسباب‌بازی‌فروشی رفت و هر چه سکه در جیبش داشت روی پیشخوان مغازه ریخت و بدون آنکه قیمت سوت را بپرسد همه سکه‌ها را به فروشنده داد. فرانکلین هفتادساله بعد برای یک دوستی نوشت: سوت را گرفتم و به خانه رفتم و آن‌قدر سوت زدم که همه کلافه شدن اما خواهر و برادرهای بزرگم متوجه شدن که برای یک سوت پول فراوان پرداخته‌ام و وحشتناک به من می‌خندیدند! اوقاتم عجیب تلخ شده بود و از ته دل گریه می‌کردم.

سال‌ها بعد که فرانکلین سفیر امریکا در فرانسه و شخصیت معروف و جهانی شد هنوز آن را فراموش نکرده بود و می‌گفت: همین‌طور که بزرگ شدم و قدم به دنیای واقعی گذاشتم و اعمال انسان‌ها را دیدم متوجه شدم بسیاری از آن‌ها بهای گزافی برای یک سوت می‌پردازند. بخش اعظم بدبختی افراد با ارزیابی غلط آن‌ها از ارزش واقعی چیزها برای پرداختن بهایی بسیار گزاف برای سوت‌هایشان فراهم آمده است. تردیدها و انتخاب ها،اختلافات خانوادگی، مشاجره‌ها، بحث و جدال بر سر مسائلی که حتی ارزش فکر کردن ندارند همه سوت‌هایی هستند که بیشتر افراد با نادانی بهای گزافی برایش می‌پردازند. به همین دلیل آموزش اصولی و درست از سنین کودکی امری بسیار بسیار مهم است. پس بهتر است با اتمسفر اسباب بازی ها بیشتر آشنا شوید.

 

تاریخچه اسباب بازی ها

"زندگی اسباب بازی پر زرق و برقی است که به امانت به ما سپرده‌اند. بعضی‌ها اسباب بازی را آن قدر جدی می‌گیرند که به خاطرش می‌گریند و پریشان می‌شوند. بعضی‌ها هم همین که اسباب بازی را به دست می‌گیرند کمی با آن بازی می‌کنند و بعد می‌شکنندش و می‌اندازندش دور. یا زیاده بهایش می‌دهیم یا بهایش را نمی‌دانیم. از زیاده روی بپرهیز. صوفی نه افراط می‌کند و نه تفریط. صوفی همیشه میانه را بر می‌گزیند." الیف شافاک – کتاب ملت عشق.

تصور می شود که توپ ، بادبادک و یو یو قدیمی ترین اشیایی هستند که به طور خاص به عنوان اسباب بازی طراحی شده اند. اسباب بازی ها از ساده ترین تا پیچیده ترین چیزها متفاوت است، از چوبی که کودک انتخاب کرده و تصور می کند اسب سرگرمی است گرفته تا دستگاه های پیچیده مکانیکی یک ربات.

 

اولین اسباب بازی های بشری

اشیایی با اشکال انسانی و حیوانی که احتمالاً اسباب بازی بوده اند، در رسوبات سومر باستان که مربوط به سال 2600 قبل از میلاد است، پیدا شده است. اولین دست نوشته شناخته شده تاریخی در مورد اسباب بازی مربوط به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در یونانی است که به یویوها ساخته شده از چوب، فلز یا تراکتا رنگ آمیزی شده می باشد. با این حال بسیار باور دارند که یویو برای اولین بار در چین به وجود آمده است. همچنین بادبادک، که هنوز هم یک بازی محبوب در چین است، حداقل در اوایل سال 1000 قبل از میلاد به عنوان یک اسباب بازی در آنجا وجود داشته است. در هند، شکل حیوانات سفالی روی چرخ ها و سایر اسباب بازی های حیوانات مربوط به حدود 2500 سال قبل از میلاد وجود داشته است. بعداً هم اسب ها و فیل های برنجی و برنزی از بازی های رایج کودکان هندی از خانواده های ثروتمند ساخته شد.

 

اسباب بازی های قرون وسطی

بازی با اسباب بازی ها از دو جهت اصلی پیروی می کند: تقلیدی و آموزنده. ابتدایی ترین نوع بازی ها احتمالاً از غریزه انسان شکل گرفته اند. در بسیاری از فرهنگ های بشری یکی از اولین چیزهایی که به جوانان یاد داده شد، استفاده از اسلحه بود و چوب نمونه اولیه وسایل بازی بعدی مانند شمشیر و اسلحه بود. بیشتر بازی ها و ورزش هایی که نیاز به فعالیت بدنی دارند، ناشی از تمرین و کسب مهارت های مورد استفاده در جنگ و شکار است. با این حال، ابزارهای بازی یا ورزش، مانند تیر و کمان کوچکی که در روم باستان برای پسری برای آموزش به پسری داده شده بود، نه به عنوان اسباب بازی پسرانه بلکه به عنوان اسلحه در نظر گرفته می شد. با این حال ، در قرون وسطی، اشیای مربوط به جنگ مانند سربازان مینیاتوری و اسلحه به عنوان اسباب بازی در نظر گرفته می شدند. در دوران مدرن، آخرین تحولات جنگی مانند اسباب بازی ها و ماشین های جنگی که در داستان های علمی و تصاویر متحرک تخیل شده اند، در میان اسباب بازی های معاصر کاملاً وارد شده اند.

 

اسباب بازی های با ریشه مذهبی

یکی از قدیمی ترین اسباب بازی های بزرگسالان و کودکان توپ است که هم در بازی های مقدس و هم در بازی های سکولار مورد استفاده قرار می گرفت. اشکال دیگر اسباب بازی ها نیز احتمالاً از مصنوعات جادویی حاصل می شد که سهم برجسته ای در ادیان بدوی داشتند. حتی امروز، در طول جشنواره روز مردگان در مکزیک، به جمجمه ، مقبره و فرشتگان به طور استادانه و زیبایی تبدیل می شود. بسیاری از این اشکال اساساً نمادهای مذهبی هستند، اما در دست کودکان به عروسک دخترانه و اسباب بازی هایی تبدیل می شوند که با آنها هایپرسورپرایز می شود و در نهایت پوسیده و بی مصرف می شوند. تزئینات درخت کریسمس، تخم مرغ های عید پاک که با دارا بودن تعداد زیادی شخصیت مجلل که نمایانگر تولد عیسی است ، از دیگر نمونه های بارز اسباب بازی های با منشأ مذهبی است.

 

اسباب بازی های روز مردگان

یک یادگار مدرن از فرهنگ اولیه ، عروسک کاچینای سرخپوستان پوئبلو، اگرچه در اصل یک شی مقدس مقدس است، اما کودکان به عنوان وسیله ای برای یادگیری اسطوره های فرهنگ خود با آنها بازی می کنند. در حقیقت این عروسک شاید قدیمی ترین و اساسی ترین اسباب بازی موجود باشد. هر دوره و فرهنگی نسخه های مینیاتوری از انسانها را در اختیار فرزندان خود قرار داده است. عروسک های مربوط به اوایل دوران روم و از روم مسیحی در گورهای صاحبان جوان آنها حفظ شده است. مجموعه موزه بریتانیا و موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو هر دو حاوی عروسک های اولیه رومی است. این عروسک ها از پارچه کتانی ساخته شده و پر از پاپیروس هستند

 

انواع اسباب بازی ها

 

اسباب بازی ساختنی

افلاطون ، فیلسوف یونانی گفته است که معمار آینده باید کودکی باشد که در مشغول بازی خانه سازی است. یک مجموعه ساختمانی مجموعه ای از قطعات جداگانه است که می تواند به هم متصل شود و یک مدل ایجاد کند. مدل های محبوب ساخت شامل اتومبیل، سفینه فضایی و خانه ها هستند. چیزهایی که ساخته می شوند پس از پایان ساخت و ساز به تنهایی به عنوان یک اسباب بازی استفاده می شوند.

قدیمی ترین و شاید رایج ترین اسباب بازی ساختمانی مجموعه ای از بلوک های چوبی ساده ای است که اغلب با رنگ های روشن رنگ آمیزی می شوند و در اختیار نوزادان و کودکان نوپا قرار داده می شوند. مجموعه ساخت و ساز برای كودكان و بزرگسالان كه دوست دارند با دستان خود معماها را حل کنند و کمی دست به تخیل بزنند همواره جذاب بوده و هست. مجموعه های ساختمانی مانند آجرهای لگو و سیاهه های مربوط به لینکلن برای کودکان کمی بزرگتر طراحی شده اند و در سال های گذشته بسیار محبوب بوده اند. در ادامه انواع اسباب بازی ها را بررسی می کنیم.

 

عروسک

عروسک ماکت و مدل کودک و یا نوزاد انسان و همچنین حیوان است. عروسک های مدرن اغلب از پارچه یا پلاستیک ساخته می شوند. از دیگر موادی که در ساخت عروسک ها استفاده شده و یا در گذشته و در طول تاریخ شده است، پوسته ذرت، استخوان، سنگ، چوب، لعاب چینی، بیسک، سلولویید، موم و حتی سیب نیز می باشد. در صورتی که مایل بودید دراین باره بیشتر بدانید به مجله تخصصی دالیدل مراجعه کنید.

غالباً مردم از هر ماده ای که در دسترسشان باشد عروسک می سازند. بعضی اوقات به عنوان دکوراسیون گاهی یادگاری یا کالاهای کلکسیونی برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان از عروسک ها استفاده می شده است. اما بیشتر عروسک ها به عنوان سرگرمی اسباب بازی برای کودکان و دختران در نظر گرفته می شوند. جالب است بدانید در مقبره های مصر عروسک هایی پیدا شده است که قدمت آنها از سال 2000 قبل از میلاد مسیح است.

عروسک ها معمولاً مینیاتور هستند، اما عروسک های کودک ممکن است از اندازه و وزن واقعی برخوردار باشند. عروسک یا حیوان پر شده از مواد نرم را گاهی اوقات عروسک پولیشی یا مخملی می نامند. یک اسباب بازی محبوب از این نوع خرس عروسکی است.

 

عروسک با لباس های خاص

خیلی از عروسک ها از لباس های خاص و متفاوتی استفاهد می کردند. به عنوان مثال لباس گانگسترها یا کابوی ها نمونه های خاصی از این موارد هستند. نمونه دیگر لباس های متفاوت به تن عروسک ها که در کشورهای اسلامی دیده می شود، استفاده از مانتو، چادر و روسری است. مدل مانتو تابستانی در تن عروسک ها همواره جزئی از لباس های جذاب آنها بوده است.

 

فیگور ها

اغلب بین عروسک ها و شخصیت های اکشن فیگور که عموماً ساختاری پلاستیکی یا نیمه فلزی دارند و معمولاً شخصیت های تخیلی و کمیک اند تمایز قایل می شوند. اکشن فیگور ها شخصیت های نمایش های تلویزیونی یا فیلم هایی هستند که بسیار محبوب شده اند. مخاطب شخصیت های اکشن فیگور معمولاً پسرها هستند، البته شخصیت های کارتون های دخترانه نیز به عنوان یک اسباب بازی دخترانه در اختیار آنها نیز قرار داده شده است.

اسباب بازی جنگجویان GI Joe پیش درآمد شخصیت های اکشن مدرن بود که سال ها یک اسباب بازی محبوب بوده اند. بچه ها با آنها می توانستند خود را در آنجا تخیل کنند و مانند یک سرباز بجنگند.

 

وسايل نقليه

کودکان از زمان های بسیار قدیم با نسخه های مینیاتور وسایل نقلیه بازی می کردند و گاری های دو چرخ اسباب بازی روی گلدان های یونان باستان به تصویر کشیده شده است. اسباب بازی های بادگیر نیز در پیشرفت وسایل نقلیه اسباب بازی نقش داشته اند. معادل های مدرن شامل اتومبیل های اسباب بازی مانند اتومبیل های تولید شده توسط Matchbox یا Hot Wheels ، هواپیماهای مینیاتوری ، قایق های اسباب بازی ، وسایل نقلیه نظامی و قطارها هستند. نمونه هایی از دومی از مجموعه های چوبی برای کودکان کوچکتر مانند BRIO گرفته تا مدل های قطار واقع گرایانه پیچیده تری مانند مدل های تولید شده توسط لیونل ، دوپک و هورنبی. وسایل نقلیه بزرگتر ساخته شده در قالب قالب 1:18 ، به اسباب بازی های محبوب تبدیل شده اند. این وسایل نقلیه با توجه زیادی به جزئیات تولید می شوند.

 

اسباب بازی معمایی و پازل

پازل معمایی است که نبوغ را به چالش می کشد. راه حل های پازل ممکن است نیاز به شناخت الگوها و ایجاد نظم خاص داشته باشد. افرادی که استعداد استدلال استقرایی بالایی دارند ، ممکن است در حل این معماها بهتر از دیگران باشند. معماهای مبتنی بر روند تحقیق و کشف برای حل، ممکن است توسط کسانی که مهارت کافی در کسر دارند زودتر حل شود. انواع مختلفی از پازل وجود دارد ، به عنوان مثال پیچ و خم یک نوع پازل تور است. دسته های دیگر عبارتند از: پازل ساخت ، پازل چوبی ، پازل کاشی کاری ، پازل از هم گسیختگی ، پازل کشویی ، پازل منطقی ، پازل تصویری ، پازل قفل و پازل مکانیکی.

 

مکعب روبیک

یک اسباب بازی معمای محبوب مکعب روبیک است که توسط ارنی روبیک مجارستانی در سال 1974 اختراع شد اما در دهه 1980 بسیار محبوب شد. حل مکعب روبیک نیاز به مهارت برنامه ریزی و حل مسئله دارد و شامل الگوریتم های خاصی است.

 

اسباب بازی کلکسیونی

برخی از اسباب بازی ها ، مانند Beanie Babies ، تعداد زیادی از علاقه مندان را به خود جلب می کنند و درنهایت به کلکسیون تبدیل می شوند. اسباب بازی های دیگر مانند خرس ها به ​​عنوان ماکت های کلکسیونی برای بزرگسالان به بازار عرضه می شوند. برخی از افراد مبالغ زیادی را برای به دست آوردن آنها پرداخت می کنند که بسیار سرسام آور است. به عنوان مثال ، رکورد مربوط به یک پخش کننده Pez در حراج 1100 دلار بود.

با وجود همه این مواردی که گفته شد، اگر شما هم به دنبال عروسک و اسباب بازی های خوب و بچه پسند هستید، فروشگاه اینترنتی دالیدل را به شما معرفی می کنیم. قیمت اسباب بازی ها هم بسیار ارزان و مناسب است. کافی است "عروسک دالیدل" را در گوگل جستجو کنید تا گوگل این فروشگاه باحال را به شما نشان دهد.

 

اسباب بازی آموزشی

کودک بودن در قرن بیست و یکم بسیار متفاوت است. آنچه یکسان است این است كه كودكان عاشق بازی هستند و این بازی به عنوان موثرترین روش یادگیری در كودكی قلمداد می شود. در سناریوهای بازی، كودكان خردسال با خیال پردازی، خلاقیت، ایجاد مشكلات و حل آنها در زمینه هایی كه برای آنها معنا دار و جذاب باشد، ضمن آگاهی از جهان و ایده هایی كه آن را شكل می دهند، چیزهای بیشتری یاد می گیرند. آیا این همه انتخاب و ادعاهای مداوم در مورد آموزشی بودن اسباب بازی ها در قرن بیست و یکم واقعاً موثر است؟ این بروشورها و وب سایت ها از والدین می خواهند که "این اسباب بازی های تقویت کننده مغز و مهارت آموزی برای یادگیری نوزادان را برای ذهن در حال رشد بررسی کنند" و بگویند آنها اسباب بازی هایی دارند که "به روند خلاقیت احترام می گذارند".

هیچ مدرکی برای تأیید چنین ادعاهایی ارائه نشده است و در حقیقت ، اسباب بازی ها گران هستند و دامنه آنها اغلب محدود است. مگر اینکه والدین تعامل بیشتری با بچه ها داشته باشند و مهارت ها و مفاهیم مرتبط را به فرزندان خود از طریق بازی ها بیاموزند. در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که شرکت های سازنده فیگور و اسباب بازی می خواهند اقلام خود را با نگرانی های ناچیز در مورد یادگیری یا ارزش آموزشی تبلیغ کنند.

به عنوان مثال ، 14 اسباب بازی وجود دارد که توسط مجله آنلاین والدین به عنوان بهترین اسباب بازی آموزشی برای "تقویت مغز ، مهارت سازی و رشد ذهن" نوزادان و کودکان نوپا معرفی می شود. کشش کاترپیلار با این ادعا که این "یک اسباب بازی ساخت تخیل است که بچه ها می توانند لذت ببرند و ساعت ها سرگرم شوند".

به عنوان مثال پازل های رنگی به کودکان این امکان را می دهد تا در تطبیق تصاویر - فقط با سه شکل - ماهر شوند. اما ارزش آموزشی فقط از تعامل والدین با کودکشان حاصل می شود. یعنی هنگام بازی از آنهاسوال کنند و در مورد استراتژی ها بپرسند و به آنها اطلاعاتی در مورد ربات ها و اسباب بازی ها بدهند و آنها را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود به دیدن این واقعیات سوق دهند.

جوایز سالانه اسباب بازی بینشی را در مورد اسباب بازی هایی که به عنوان بهترین در صنعت عروسک و اسباب بازی شناخته می شوند فراهم می کند. 15 دسته وجود دارد که هم به انتخاب مردم و هم به عنوان اسباب بازی آموزشی اهدا می شود. در برنده شدن این جایزه ، موارد گوناگونی در نظر گرفته می شود.

گولدیباکس یک شرکت اسباب بازی سازی است که می تواند الهام بخش نسل بعدی مهندسین زن باشد. اسباب بازی های ساختمانی به بچه ها کمک می کند تا مهارت های فضایی را توسعه دهند و آنها را به ریاضیات و علوم علاقه مند کنند. گولدیباکس یک اسباب بازی تعاملی همراه با کتاب و وسایل ساختنی است که نقش اول آن بچه مخترعی است که با ساخت ماشین های ساده مشکلات را حل می کند. نکته جالب در مورد این سری از اسباب بازی دخترانه این است که آنها دختران را ترغیب می کنند تا در ساختاری از داستانی که برای آنها جذاب خواهد بود با ساخت و ساز بازی کنند. البته خوب بازی در مورد شاهزاده خانم هایی نیست که باید نجات یابند و همه لوازم هم صورتی نیستند. بلکه در این بازی دختران قادر به ساخت سیستم های مختلف و بلوک برای حل مسئله هستند.

 

 

  انتشار : ۹ خرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 45


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد